چرا نیاز به تجهیزات پزشکی خانگی داریم؟

چرا نیاز به تجهیزات پزشکی خانگی داریم؟

آخرین اخبار و مقالات

زندگی همراه با فشار و استرس و سرعت و نبود فعالیت منظم روزانه همچون پیاده‌روی و یا ورزش، رفتارهای ناسالمی را تبدیل به عادت کرده است که با خود بیماری‌های زیادی را مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قبلی و چاقی به همراه دارد. با تجهیزات پزشکی خانگی رهامد به سلامتیه خود بیشتر اهمیت دهید.

بر همین مبنا، نیاز است که به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی کوتاه روند سلامت بدن خود را بررسی کنیم. زندگی پرمشغله‌ی امروزی مانع مراجعه منظم به دکتر می‌شود اما با توجه به پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی می‌توانیم از تجهیزات پزشکی خانگی استفاده کنیم.
در این نوشتار قصد شما را با انواع تجهیزات پزشکی خانگی و کاربرد آن‌ها اشنا کنیم و به بررسی اهمیت وجود این تجهیزات در خانه خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت وجود تجهیزات پزشکی خانگی

با توجه به زندگی سراسر مشغله و سرعت امروزه، برخورداری از تجهیزات پزشکی خانگی ضروری است. کنترل منظم چهار علائم حیاتی بدن مانند دمای بدن، فشار خون، قند خون، ضربان قلب و میزان تنفس و وزن اهمیت بسیاری دارد و آگاهی از وضعیت سلامت خود کمک می‌کند بتوان به موقع برای پیشگیری و یا درمان اقدام کرد. در کنار این مهم، داشتن جعبه‌ی کمک‌های اولیه و یا تجهیزات مربوط به فوریت‌های پزشکی در خانه ضروری است.

آگاهی از نحوه‌ی استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی نیز مسئله‌ای است که باید نسبت به آن اشراف کامل داشت. در ادامه به انواع تجهیزات پزشکی خانگی و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت:

انواع تجهیزات پزشکی
انواع تجهیزات پزشکی

جعبه کمک‌های اولیه

وجود جعبه‌ی کمک‌های اولیه در هر خانه‌ای ضروری است و در کنار آن باید دانش استفاده از آن را نیز فرا گرفت. به محض استفاده از جعبه کمک‌های اولیه باید وسایل داخل آن را عوض کرد. بهتر است پس از استفاده، محتویات داخل جعبه بررسی شود و اگر در طول سال از آن استفاده نکرده‌اید باز باید سالیانه تاریخ انقضا و موجودی وسایل را بررسی کنید تا وسایل آن کامل و سالم باشد. علاوه بر این، از بسته بودن پلمپ بسته‌های استریل مطمئن شوید.

جعبه کمک‌های اولیه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی عرضه می‌شوند. اگر تصمیم دارید خودتان جعبه‌ی کمک‌های اولیه را فراهم کنید به یاد داشته باشید جعبه‌ی کمک‌های اولیه شامل 20 قلم محصول ضروری است.

این محصولات عبارتند از:

  • دفترچه راهنمای کمک‌های اولیه
  • گاز استریل در اندازه‌های متنوع
  • چسب نواری
  • باند در ابعاد متنوع
  • باند کشی
  • دستمال مرطوب ضدعفونی کننده
  • پماد آنتی بیوتیک
  • محلول ضدعفونی کنده
  • استامینوفن و ایبوپروفن
  • موچین
  • قیچی
  • بسته‌های سرد فوری یکبار مصرف
  • دستمال الکلی
  • دستکش پلاستیکی معمولی
  • چرا قوه با باتری اضافی
  • دماسنج
  • پتو
  • CPR دهانی-حلقی
  • لوسیون کالامین
  • آتل

دستگاه فشار خون یا فشارسنج

در تجهیزات پزشکی خانگی وجود دستگاه فشار خون و یا فشارسنج در خانه برای افرادی که فشار خون بالا و یا پایین دارند بسیار ضروری و حیاتی است. استفاده منظم از این دستگاه شما را از مراجعه دوره‌ای به پزشک بی‌نیاز می‌کند.

برای حصول نتیجه‌ی بهتر، بهتر است برای ثبت اندازه فشار خون دفترچه‌ای تهیه کنید و هربار که فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کنید آن را در دفترچه ثبت کنید تا سلامت بدنی خود را به مرحله‌ی ثبات برسانید و گزارشی دقیق و کامل به پزشک خود ارائه کنید. فشار خون طبیعی بین 70/110 تا 80/120 است.

برای شرایط تاثیر داروهای تجویزی نیز می‌توان از دستگاه فشارخون استفاده کرد. بهتر است از این دستگاه را هر روز و در زمان مشخص استفاده کنید. توصیه می‌شود از دستگاه‌های معتبر و دقیق استفاده کنید. برای سنجش درست و دقیق فشارخون در محلی راحت حدود 5 دقیقه بنشینید، پاهای خود را دراز کنید و بازوی خود را روی میز و هم راستا با قلب قرار دهید. تکیه دهید و بازو و کف دست خود را رو به بالا نگه دارید.

برای دستگاهی که کاف بازویی دارد باید کاف را دور بازو و یک سانتی‌متر بالاتر از آرنج بست. لوله‌های خروجی کاف باید در وسط خم آرنج باشند تا سنسورهای حسگر به درستی عمل کنند. انتهای کاف را بکشید تا محکم و درست دور بازو قرار بگیرد. میزان محکمی کاف دور بازو باید به قدری باشد که از بالای کاف بتوان دو انگشت را زیر لبه‌ی کاف برد.

پس از این دکمه‌ی فشارسنج را فشرده و حین سنجش فشار خون باید ساکت و بی‌حرکت بمانید. پس از اتمام سنجش اطلاعات روی مانیتور دستگاه اعم از فشار خون و نبض نمایش داده می‌شود. در صورتی که روی مانیتور چیزی نمایش داده نشد، کاف را باز کنید و دوباره ببندید. در این حالت قبل از بستن دوباره باید حدود چند دقیقه صبر کنید.

برخی دستگاه‌های فشارخون قابلیت ذخیره‌‌ی اطلاعات را دارند و یا می‌توان اطلاعات را به گوشی و یا کامپیوتر منتقل کرد. در غیر این صورت بهتر است اطلاعات را ثبت کنید.

نوع دیگری از دستگاه فشار خون است که کتاف دستگاه روی مچ بسته می‌شود. در رابطه با این دستگاه‌ها باید گفت، در صورت استفاده درست از دستگاه، می‌توان به اطلاعات به دست آمده استناد کرد. اما با توجه به توصیه‌ی انجمن قلب آمریکا (AHA)، بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که کاف آن روی بازو بسته شود.

دلیل استفاده نکردن از دستگاه فشار خون مچی این است که در زمان استفاده از این دستگاه بدن باید در حالتی فوق‌العاده دقیق قرار بگیرد. برای اندازه‌گیری دقیق بازو و مچ باید در راستای قلب قرار بگیرند و این دقت به خاطر باریک‌تر سطحی بودن رگ‌های دست است.

برخی افراد به دلیل داشتن بازوی بزرگ و دردناک پنداشتن استفاده از دستگاه فشارسنج بازویی از دستگاه فشارسنج مچی استفاده می‌کنند. برای اطمینان از عملکرد دستگاه فشارسنج خود آن را نزد پزشک ببرید تا با دستگاه استاندارد مطب مقایسه شود.

درباره تجهیزات پزشکی و انواع آن بیشتر بخوانید.

دستگاه قندخون

دستگاه قند خون و یا گلوکومتر یکی دیگر از تجهیزات پزشکی خانگی است. این دستگاه میزان قندخون را با یک قطره خون از نوک انگشت اندازه‌گیری می‌کند. داشتن این دستگاه در خانه برای افراد دیابتی بسیار ضروری است.
بیماران دیابتی باید به طرو دقیق سطح قند خون یا همان گلوکز خون را اندازه‌گیری کنند. با کمک این دستگاه می‌توان میزان قند خون را کنترل کرد و مراجعه‌ی روزانه به مراکز درمانی را کاهش می‌دهد.

قبل از استفاده از دستگاه قند خون باید دستان خود را ضدعفونی کنید. اگر از دستمال ضدعفونی کننده بهره می‌گیرید قبل از استفاده از دستگاه باید از خشک شدن نوک انگشت خود مطمئن شوید.

اگر دیابت شما از نوع 1 است بهتر است سنجش میزان قند خون را روزانه 4 بار تکرار کنید همچون قبل و بعد از غذا، پس از ورزش و زمان‌هایی که احساس بیماری می‌کنید. و اگر بیماری شما از نوع 2 است، براساس نظر پزشک میزان دفعات سنجش مشخص خواهد شد.

80 تا 120 میزان طبیعی گلوکز قبل و بعد از غذاست. بعد از غذا این میزان باید کم‌تر 180 و 2 ساعت پس از غذا هم باید زیر 140 باشد.

شاید از نظر بیشتر مردم وجود دماسنج در خانه ضروری نباشد اما در فصل آنفولانزا و سرما استفاده از آن بالا می‌رود. دماسنج جزء تجهیزات پزشکی خانگی ابتدایی است. با استفاده از این وسیله میزان دمای بدن مشخص می‌شود که در صورت افزایش دما یعنی دچار تب هستید که باید امور درمانی را انجام دهید.

دماسنج‌ها دو نوع دارند، دیجیتالی و جیوه‌ای. بهتر است قبل از استفاده از دماسنج با روش استفاده از آشنا باشید و درباره میزان دمای بدن هم اطلاعاتی داشته باشید.
دمای طبیعی بدن انسان حدود 37 درجه است که این دما در طول روز و با توجه به فعالیت‌های روزانه حدود 1 تا 2 درجه تغییر می‌کند، مثلا پایین‌ترین دمای بدن صبح هنگام است و در اواخر ظهر و عصر به بالاترین میزن خود می‌رسد.

دمای طبیعی بدن کودک بین 36/8 تا 37/2 است و اگر بالاتر از این میزان باشد یعنی تب دارد. دلیل تب وجود عفونت در بدن است. در بزرگسالان دمای بدن بالاتر از 38 درجه نشانگر تب است که با درمان خانگی همچون استفاده از مایعات و داروهای مربوطه درصد بهبودی بالاست اما اگر بالاتر از 38/8 باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

به چند روش می‌توان از دماسنج به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی خانگی استفاده کرد که عبارتند از:

  • دهانی: محل قرارگیری دماسنج زیر زبان است و برای بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال از این روش استفاده می‌شود.
  • مقعدی: در این روش دماسنج به آرامی وارد مقعد می‌شود و برای کودکان تا 3 سال چنین استفاده می‌شود.
  • زیر بغلی: برای شرایطی است که امکان استفاده‌ی دهانی وجود ندارد و همچون روش دهانی یا مقعدی دقیق نیست.
  • گوشی: این دماسنج با استفاده از شاعه‌ی مادون قرمز کار می‌کند و برای کودکان بالای 3 ماه کاربرد دارد. در صورت وجود جرم و درد در ناحیه گوش نباید از این نوع دماسنج استفاده کرد.
  • پیشانی: این دماسنج با استفاده از اندازه‌گیری گرمای مادون قرمز از پیشانی، دمای بدن را انداز‌‌ه‌گیری می‌کند اما در مقایسه با دیگر دماسنج‌ها دقت کم‌تری و قیمت بالاتری دارد.

استفاده از دماسنج جیوه‌ای به دلیل خوانش دشوار اطلاعات روی دماسنج، احتمال مسمومیت بر اثر شکستن شیشه‌ی جیوه منسوخ شده است.

برای استفاده از دماسنج بهتر است 5 دقیقه قبل از سنجش دمای بدن چیزی نخورید. دستان خود و دماسنج را ضدعفونی کنید و در زمان اندازه‌گیری دمای بدن باید دهان خود را بسته نگه دارید. دماسنج را جای مخصوص (قید شده در بالا) قرار دهید. دماسنج‌های دیجیتال پس از اندازه‌گیری دمای بدن بوق می‌زنند و در پایان هم دماسنجش را ضدعفونی کنید.

درباره اهمیت استفاده از محصولات مراقبت از پوست بیشتر بخوانید.

نبولایزر

در تجهیزات پزشکی خانگی، این دستگاه دارو را از میانه به غبار ریز تبدیل می‌کند تا به راحتی برای بیمار قابل استنشاق باشد. از نبولایزر برای درمان آسم، بیماری مزمن انسداد ریوی، فیبروز کیستیک، بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند.
از این دستگاه برای کودکان و نوزادها هم استفاده می‌شود. با بکارگیری این دستگاه حدود 10 دقیقه زمان می‌برد تا دارو وارد ریه‌ها شود. این دستگاه برای استنشاق داروهایی چون کورتیکواستروئیدهابسیار مطلوب است.

برای استفاده از این دستگاه، نخست باید دست‌ها ضدعفونی کرد، دارو را محل مخصوص تعبیه شده در نبولایزر قرار داد. نبولایزر را روشن کنید و از عملکرد درست آن مطمئن شوید.
روی صندلی بنشینید و به آرامی نفس بکشید و برای حصول نتیجه‌ی بهتر، نفس برای برای 3 ثانیه نگه دارید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که همه‌ی دارو استنشاق شود. اگر در حین استعمال دارو دچار سرگیجه شدید، 5 دقیقه دست نگه دارید و دوباره ادامه دهید.

پالس اکسی متر

پالس اکسی متر یکی دیگر از تجهیزات پزشکی خانگی است. کاربرد این دستگاه اندازه‌گیری میزان غلظت اکسیژن خون در بخش‌های مختلف بدن است. اگر اندام‌های بدن اکسیژن کافی نداشته باشند بدن دچار هیپوکسی می‌شود و نارسایی اندام‌هایی چون قلب و مغز خواهد شد.

در این نوشتار تلاش شد تا اطلاعاتی جامع و کامل درباره تجهیزات پزشکی خانگی و کارایی این محصولات ارائه شود. هولدینگ پزشکی مهدی واردکننده تجهیزات پزشکی معتبر و موثر، پاسخگوی نیاز مشتریان عزیز در این صنعت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدیدترین محصولات با ما تماس بگیرید.


شاید صفحات زیر برای شما جذاب باشد :